�nainte de a achizi?iona un produs sau serviciu, jum?tate dintre rom�nii din mediul urban ?in cont de p?rerile ?i recomand?rile unor influen?atori, fie c? vorbim despre familie ?i prieteni, profesioni?ti, jurnali?ti, bloggeri/vloggeri sau vedete. Pentru a identifica cele mai eficiente metode de amplificare a mesajor generate de ace?tia �n campaniile de promovare ale brandurilor, agen?ia Initiative a realizat, �n parteneriat cu iSense Solutions, un nou studiu Bold by Lowe Group la nivel urban, care urm?re?te impactul influen?atorilor cheie �n diverse categorii de consum.
��Tot mai multe branduri �?i construiesc strategiile ?i campaniile de promovare �n jurul unor influen?atori pe care �i consider? relevan?i pentru targetul lor, �ns? de multe ori mesajele acestora r?m�n limitate la ni?a respectiv? ?i la canalele administrate de influencer sau de brand. Pentru a maximiza rezultatele unei astfel de campanii recomand?m amplificarea ei �n media, care trebuie s? aib? la� baz? un efort de �n?elegere complex? a mindsetului consumatorului ?i a impactului pe care �l au influen?atorii cheie �n rela?ia lui cu acel brand�, spune Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.
Principalele canale pe care rom�nii din mediul urban le folosesc zilnic sunt re?elele sociale (accesate de 80% dintre ace?tia), TV-ul (74%), radioul (55%), publica?iile online (45%), forumurile (20%), ziarele (19%), blogurile (18%), revistele (15%) ?i vlogurile (11%). Tinerii de 16-24 de ani urm?resc mai mult dec�t celelalte categorii de v�rst? re?elele sociale (90%) ?i vlogurile (27%), �n timp ce rom�nii de 45-54 de ani consum? mai mult dec�t ceilal?i TV (89%) ?i radio (61%).
Indiferent de sursele pe care le-au folosit, rom�nii din mediul urban s-au informat �n ultimul an �n special despre urm?toarele categorii de produse ?i servicii: tehnologie (78%), m�ncare ?i re?ete culinare (72%), vacan?e ?i c?l?torii (68%), produse de cas? ?i decora?iuni (62%), s?n?tate (55%), produse de �ngrijire pentru femei (53%), auto (52%), produse/servicii financiare (48%).
�Este important de urm?rit cum variaz? relevan?a diferitelor tipuri de influen?atori �n func?ie de fiecare categorie de v�rst? pentru c? astfel putem ob?ine insight-uri esen?iale pentru pozi?ionarea unui brand. Spre exemplu, bloggerii ?i vloggerii sunt mult mai populari �n r�ndul tinerilor de p�n? �n 24 de ani, �n timp ce adul?ii de peste 45 de ani au mai mult? �ncredere �n speciali?ti. Iar word of mouth-ul (p?rerile familiei/prietenilor/colegilor) continu? s? fie foarte important, indiferent de v�rst?, pentru toate categoriile de produse ?i servicii�, completeaz? Traian N?stase, Managing Partner iSense Solutions.
Astfel, �n cazul produselor de �ngrijire personal? pentru femei, cosmeticelor ?i articolelor de �mbr?c?minte, principalii influen?atori de care ?in cont consumatorii sunt: familia/prietenii/colegii (67%), profesioni?tii (53%), bloggerii/vloggerii (29%), jurnali?tii (27%) ?i vedetele (22%). Studiul confirm? c? bloggerii/vloggerii/instagrammerii sunt mai relevan?i pentru tinerii de p�n? �n 24 de ani (55%), fiind al doilea factor influen?ator dup? familie ?i prieteni.
�n ceea ce prive?te produsele ?i serviciile financiare, speciali?tii �n domeniu sunt cei mai importan?i influen?atori pentru toate categoriile de v�rst? (73% din total), urma?i de familie/prieteni/colegi (50%), jurnali?ti (28%), bloggeri/vloggeri (12%) ?i vedete (8%).
Un alt domeniu �n care speciali?tii au cea mai mare influen?? (75%) la achizi?ia unui produs sau serviciu pentru toate categoriile de v�rst? este s?n?tatea, clasamentul fiind continuat de familie/prieteni/colegi (52%), jurnali?ti (24%), bloggeri/vloggeri (14%) ?i vedete (11%).
Pentru produsele ?i serviciile din domeniul auto, 69% dintre rom�nii din mediul urban ?in cont de recomand?rile profesioni?tilor, 59% merg pe m�na familiei/prietenilor, 27% iau �n considerare ce spun jurnali?tii, 18% � bloggerii/vloggerii ?i 11% � vedetele. Astfel, tinerii ?in seama mai mult de familie sau prieteni �n aceast? categorie (59% – 16-24 de ani, 65% – 25-34 de ani) ?i chiar de blogger/vloggeri (25% – 16-24 de ani), �n timp ce adul?ii de peste 35 de ani au mai mult? �ncredere �n speciali?ti (74% – 35-44 de ani, 77% – 45-54 de ani).
Familia ?i prietenii sunt principalii influen?atori c�nd vine vorba de m�ncare ?i re?ete culinare (67%), �ns? rom�nii ?in cont ?i de sfaturile profesioni?tilor (59%), bloggerilor/vloggerilor (28%), vedetelor (24%) ?i jurnali?tilor (21%). Pentru tinerii de 16-24 de ani conteaz? mai mult dec�t pentru ceilal?i bloggerii/vloggerii (38%) ?i vedetele (34%), �n timp ce adul?ii peste 45 de ani merg mai mult pe m�na speciali?tilor (67%).
�n cazul produselor ?i serviciilor din IT&C, 63% dintre rom�nii din mediul urban sunt influen?a?i de p?rerile profesioni?tilor, 57% – de familie/prieteni/colegi, 26% – de jurnali?ti, 25% – de bloggeri/vloggeri, 13% – de celebrit??i.
C�nd vine vorba de vacan?e ?i c?l?torii, rom�nii se iau dup? familie, prieteni ?i colegi (68%). Mai pu?in importante sunt recomand?rile profesioni?tilor (43%), jurnali?tilor (32%), bloggerilor/vloggerilor (27%) ?i vedetelor (16%). Profesioni?tii (25%) ?i jurnali?tii (25%) sunt mult mai pu?in relevan?i pentru tinerii de 16-24 de ani, care ascult? mai degrab? p?rerile bloggerilor/vloggerilor (33%).
�n cazul produselor pentru cas? ?i decora?iunilor, tot familia, prietenii ?i colegii conduc clasamentul influen?atorilor (59%), urma?i �ndeaproape de profesioni?ti (52%), �n timp ce bloggerii/vloggerii sunt importan?i pentru 23% dintre consumatori, jurnali?tii � pentru 22%, iar vedetele � pentru 14%.
Studiul a fost realizat de compania iSense Solutions �n exclusivitate pentru agen?ia Initiative ?i a constat �n 2.400 de evalu?ri pe un e?antion reprezentativ la nivel urban �cu v�rsta �ntre 16-54 de ani, utilizatori de internet. Datele au fost culese online prin intermediul Panelului ResearchRomania.ro, �n luna octombrie 2017, ?i sunt reprezentative pentru mediul urban. Rezultatele studiului au un grad de eroare de +/-4,38%, la un nivel de �ncredere de 95%.
Detaliile pot fi vizualizate in infograficul: Studiu From Niche to Nation by Initiative & iSense Solutions, accesand linkul:�https://isensesolutions.ro/Infografic_From-Niche-to-Nation
Pentru mai multe detalii:
Oana Cojocaru, Senior Media Manager
Golin Rom�nia
�
�
Despre Initiative
Initiative este una dintre cele mai mari re?ele independente de media din lume, asigur�nd servicii specializate de planificare ?i cump?rare de media, de strategie, consultan?? de media ?i new media.
Initiative este membr? a Interpublic Group of Companies ?i este afiliat? re?elei interna?ionale Initiative Worldwide. �n Rom�nia, Initiative este membr? a grupului de companii din care mai fac parte agen?iile MullenLoweGolin, Profero, Medic One ?i BPN.
Pentru mai multe informa?ii v? rug?m accesa?i: https://www.mediafactbook.ro, Facebook sau pe LinkedIn.
�
Despre Bold by Lowe Group
Bold by Lowe Group este o ini?iativ? curajoas? a grupului Lowe menit? s? aduc? ceva nou �n industria de comunicare. Platforma include o serie de evenimente ?i studii realizate �n parteneriat cu firma de cercetare iSense Solutions prin care sunt analizate cele mai recente ?i relevante informa?ii ?i tendin?e din domenii cheie din Rom�nia, ajut�nd astfel brandurile s? se pozi?ioneze ?i s? v�nd? mai bine.
�
Despre Grupul Lowe Rom�nia
De peste 20 de ani pe pia?a local?, Lowe este unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare prezente �n Rom�nia, oferind servicii �n �ntregul spectru al comunic?rilor de marketing. Din grup fac parte �n prezent urm?toarele agen?ii: MullenLowe (crea?ie ?i produc?ie publicitar?), Initiative (media), Golin (rela?ii publice), Profero (crea?ie ?i productie publicitar? digital?), Medic One (comunicare �n domeniul medical ?i farmaceutic) ?i BPN (media).
Despre iSense Solutions
iSense Solutions – The Modern Consumer Company folose?te cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din Rom�nia. Compania a fost fondat? de� Traian N?stase ?i Andrei C�nda, speciali?ti cu peste 12 ani de experien?? �n domeniul cercet?rii de pia?? ?i cu o expertiz? academic? solid?, fiind doctori �n Sociologie, respectiv Marketing. Mai multe informa?ii pute?i g?si pe www.isensesolutions.ro ?i www.researchromania.ro.