Aproximativ 95% dintre românii din mediul urban cunosc cel puțin o persoană care s-a stabilit temporar sau permanent într-o altă țară, în timp ce 21% intenționează să emigreze, la rândul lor, în străinătate, în următorii 2 ani, arată un studiu realizat de compania iSense Solutions.
Cei mai mulți români (63%) au prieteni în străinătate, 54% au cunoștințe, 53% – rude, 30% – colegi de muncă și 13% – copii stabiliți în alte țări. Principalele țări în care românii au prieteni, rude etc. sunt Marea Britanie (59%), Italia (55%), Germania (47%), Spania (46%) și Franța sau Statele Unite ale Americii (30%).
„Emigrarea este un subiect care a pătruns adânc în conștiința românilor. Dincolo de motivațiile concrete ce stau la baza deciziei lor, este firesc ca aceștia să fie atrași de perspectiva emigrării atunci când au rude și prieteni stabiliți în străinătate. Chiar dacă intenția de a emigra nu se concretizează întotdeauna, ne indică o nemulțumire generalizată la nivelul populației, dorința de a trăi mai bine, precum și disponibilitatea de a lua viața de la început într-un loc nou. Privind, însă, jumătatea plină a paharului, este impresionant că mulți dintre românii care vor să emigreze au de gând să se întoarcă în țară peste câțiva ani”, afirmă Andrei Cânda, Managing Partner, iSense Solutions.
De perspectiva emigrării sunt atrași într-o proporție mai mare tinerii. Astfel, 37% dintre românii de 18-23 de ani și 27% dintre cei de 24-38 de ani, versus 21% din total, intenționează să se stabilească temporar sau permanent în străinătate, în următoarele 24 de luni.
Dintre cei care intenționează să emigreze în următoarele 24 de luni, 52% spun că nu au încă un plan, 42% și-au găsit deja un job în altă țară, iar 12% se vor muta pentru a-și continua studiile în străinătate. Cei mai mulți vor să emigreze în Marea Britanie (34%), Germania (15%), Franța (14%), Italia (14%) și SUA (13%), destinațiile suprapunându-se, în parte, cu țările în care românii au conștințe. Dintre cei care intenționează să se mute într-o altă țară, 48% au în plan să plece în mai puțin de 12 luni, în timp ce 52% spun că o vor face în următoarele 13-24 luni.
În schimb, doar 4% dintre cei care intenționează să emigreze spun că nu vor să se mai întoarcă în țară. Cei mai mulți (47%) sunt încă nehotărâți, în timp ce 42% doresc să se întoarcă în România în mai puțin de 5 ani. Tinerii cu vârste între 18-24 de ani au o perspectivă ușor diferită asupra întoarcerii în țară: își doresc într-o proporție mai mare decât ceilalți români să se stabilească permanent în străinătate (8%), dar tot într-o proporție mai mare decât ceilalți au de gând să se întoarcă în România în mai puțin de 5 ani (69%).
Principalele motive pentru care românii vor să emigreze sunt dorința de a cîștiga mai mulți bani (37%) și climatul politic al României (37%), urmate îndeaproape de climatul economic (36%), sistemul medical (32%), dar și de faptul că țările în care doresc să se mute ar fi mai civilizate decât România (30%). Topul motivelor diferă, ușor, pentru generațiile mai tinere. În cazul tinerilor de 18-23 de ani, la dorința de a câștiga mai mulți bani (46%) se adaugă dorința de a trăi experiența plecării într-o altă țară (37%), dar și sistemul educațional din România (29%). De asemenea, și românii de 24-38 de ani emigrează pentru că vor să câștige mai mulți bani (51%), dar în decizia lor contează foarte mult și climatul economic al României (41%), precum și gradul mai ridicat de civilizație al țării în care intenționează să plece (39%).
Studiul a fost realizat online de către compania iSense Solutions pe un eșantion de 500 de respondenți din mediul urban, membri ai Panelului ResearchRomania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-65 de ani din mediul urban din România. Grad de eroare =/-4.38% la un nivel de încredere de 95%.
Despre iSense Solutions
iSense Solutions – The Modern Consumer Company folosește cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din România. Compania a fost fondată de Traian Năstase și Andrei Cânda, specialiști cu peste 14 ani de experiență în domeniul cercetării de piață și cu o expertiză academică solidă, fiind doctori în Sociologie, respectiv Marketing. Mai multe informații puteți găsi pe www.isensesolutions.ro și www.researchromania.ro.